Transportbestämmelser
Dessa bestämmelser skall tillämpas på uppdrag om flyttning av bohag inom Sverige som beställs av en konsument huvudsakligen för enskilt ändamål. Konsumenten benämns i dessa bestämmelser beställaren. Den som åtar sig uppdraget benämns transportören. Transportören är ansvarig enligt dessa bestämmelser för hela uppdraget även om någon annan på transportörens uppdrag genomför hela eller delar av flyttuppdraget. Fraktas fordonet som utför flyttningen under någon del av transporten med annat transportmedel så som fartyg, järnväg eller flyg, skall transportören ändå ansvara enligt dessa bestämmelser under hela transporten. Om skadan, förlusten, minskningen eller dröjsmålet beror på händelse som bara kan inträffa under sådan befordran (t ex hårt väder, urspårning, växelfel) och inte beror på underlåtenhet, eller har orsakats av åtgärd från transportören skall dock transportören ansvara gentemot beställaren enligt de tvingande lagregler som gäller för det aktuella transportmedlet. Detta förutsatt att beställaren känt till att hela eller delar av transporten skulle komma att utföras med annat transportmedel än motorfordon och har informerats om de särskilda risker bruk av det an dra transportmedlet innebär.
Uppdraget omfattar transport av bohag från en avtalad av sändar-adress till en avtalad mottagaradress inklusive lastning/lossning på respektive plats. Uppdragets närmare omfattning framgår av kontraktet, av vilket beställaren skall begära ett exemplar snarast efter beställning, dock senast då uppdraget påbörjas. Uppdraget skall anses påbörjat när transportören får tillgång till bohaget för packning eller om packning inte ingår i avtalet när förflyttningen av bohaget börjar. Uppdraget skall anses avslutat när bohaget har packats upp eller om packning inte ingår i avtalet, lossats på mottagaradressen. Uppdraget kan även omfatta tillfällig magasinering, dock högst femton dagar, om den ombesörjs av transportören som ett led i flyttuppdragets utförande. Om uppdraget huvudsakligen rör magasinering eller lagring gäller särskilda bestämmelser. Om inte annat särskilt har avtalats omfattar uppdraget inte:
avtagning och påläggning av fast golvbeläggning
från- eller tillkoppling av fast belysningsarmatur
nedtagning och uppsättning av inredningsdetaljer som fasta hyllor, gardiner, draperier, tavlor, speglar eller installationer som radio- och TV-antenner med tillhörande ledningar
transport av värdesaker som pengar, bankböcker, värdepapper, föremål av ädla metaller, smycken eller därmed jämförliga värdesaker
transport av föremål som kan vålla skada på person eller egendom såsom brandfarliga, explosiva, frätande eller illaluktande ämnen, vapen och ammunition mm.
transport av vin och sprit till den del värdet av de alkoholhaltiga dryckerna överstiger 5.000 kronor
transport av levande djur och växter
tömning av vattensäng
flyttstädning
temperaturkänsligt gods, om inte parterna avtalat om sådan transport
Transportören skall lämna fast prisuppgift såvida inte annat avtalats. Mervärdeskatt skall alltid vara inräknad i priset. Om transportören lämnat ungefärlig prisuppgift för uppdraget får det ursprungliga priset inte överskridas med mer än trettio procent. Det avtalade fasta eller ungefärliga priset skall anges i avtalet. Om fast pris inte avtalats, skall principerna för beräkning av priset framgå av avtalet. Transportören har rätt till pristillägg om tjänsten fördyras på grund av omständigheter som är att hänföra till beställaren och som transportören inte bort förutse när av talet ingicks . Transportören skall underrätta beställaren och begära denne s anvisningar omedelbart om orsak till pristillägg uppstår. Om inte annat följer av avtalet skall beställaren betala till transportören genast efter att uppdraget slutförts. Om transportören har skälig anledning att befara att beställaren inte fullgör sina skyldigheter enligt avtalet, får transportören begära att beställaren ställer godtagbar säkerhet eller kvarhålla mot fordran svarande del av flyttgodset till dess beställaren fullgjort sina förpliktelser eller ställt säkerhet. Om beställaren inte betalar i tid har transportören rätt att debitera dröjsmålsränta enligt 6 § räntelagen.
Beställaren har rätt att avbeställa uppdraget. Om avbeställningen sker tidigare än 10 dagar innan uppdraget skall påbörjas har transportören inte rätt till ersättning . Vid avbeställning därefter har transportören rätt till ersättning enligt följande. Om uppdraget avbeställs innan det påbörjas har transportören rätt till ersättning för de faktiska kostnader och förluster som uppkommit till följd av avbeställningen, dock högst med 10 procent av det avtalade priset. Om uppdraget avbeställs sedan det påbörjats, har transportören rätt till full ersättning för den del av uppdraget som transportören utfört samt skälig ersättning för förluster och kostnader till följd av av beställningen, dock högst 20 procent av den återstående delen av det avtalade priset. Vid avbeställning som beror på omständigheter som beställaren inte bort förutse vid beställningen, t ex sjukdom eller arbetslöshet, har transportören endast rätt till ersättning för den del av uppdraget som utförts.